Anem creixent !! Assisteixen Pedro, Antoni,
David, Anna, Fèlix, Marta G.. M. Josep, Jordi C., Rosend, Teresa, Jaume R.,
Joan. Laura, Marta O., Jordi P. Jaume, Marga, Marta S. i Maite.
Malgrat tot, la boira i un intent més que
desafortunat d’entrar a robar al teatre per part d’algú que encara no sap que
amb la que està caient un teatre no és un bon lloc per a fer caixa, el vestíbul
del Teatre de l’Escorxador va tornar a acollir ahir al vespre una nova edició
de l’Escorxadebat. La temàtica, com sempre, ens va permetre practicar la
reflexió col·lectiva…activitat molt saludable pel cos i per l’ànima.
Els TITULARS que s’aporten avui:
-
L’aeroport de Berlín encara no
està acabat.
-
Mcdonald’s ocuparà el lloc de la llibreria
Catalonia.
-
En ciències es tracta poc el tema
de la cultura.
-
Les primeres retallades, les més
fortes, van ser en cultura.
-
La boira es converteix en un
problema de comunicació.
-
El director del FMI diu que la
recepta de la recessió econòmica no funciona.
-
Educació i cultura són un
matrimoni que es desconeixen l’una a l’altra.
-
Preocupació per les
privatitzacions.
-
Les persones del programa Bestiari
Il·lustrat han declarat davant del tribunal.
-
A França es redueix la tarifa del
TVA en espectacles i llibres a un 5’5%.
-
No us cregueu els titulars dels
mitjans de comunicació.
-
Hi ha altres mitjans.
Ja des del principi sorgien termes que
s’anaven creuant i varem haver d’acotar com: “ humanisme” vs “ tecnocràcia” que
marcaven la diferència entre una educació que contempli l’ànima o una que
aposti pel rendiment. D’aquesta manera tornàvem, com en d’altres ocasions, a
donar voltes sobre la conveniència o no de una concepció mercantilista aplicada
a l’educació i a la cultura. Idees com la pèrdua de valor del creixement
personal com a objectiu fonamental de l’educació enfront d’un dibuix
econòmicament rendible es van posar a sobre e la taula. Relacionades amb aquest
paradigma tecnocràtic i formalista en front de la concepció humanista de
l’educació i la cultura duien a formular
plantejament com “ la manca d’humanisme porta a una estructura social només
funcional allunyada d’allò humà, de les emocions “ “ Una educació holística no
fonamentada en el rendiment permet a les persones optar per despostes creatives
davant de les solucions i, per tant, les fa difícilment manipulables “ “ L’educació
fonamentada en el rendiment no fa persones lliures i provoca la indefensió
apresa”
PUNTS QUE S’ESTABLEIXEN:
1.- Educació i cultura no estan divorciades
però són un matrimoni que no es coneixen recíprocament.
2.- Les performances culturals en temes
d’educació són utils... i ens piulen llavors com és que els artistes hem de fer
les guies pedagògiques ?
3.- Tot hauria de funcionar en un sentit més
humanista, atendre a les emocions que ens fa viure la cultura i l’educació.
4.- Qui són els responsables de l’educació? En
les oposicions, no es té en compte la personalitat cultural de la persona que
es vol dedicar a l’educació, no té valor, no dóna punts.
5.- Hi ha mestres que no consumeixen cultura,
i així difícilment podran traslladar-la al seu alumnat.
6.- La universitat deixa de donar coneixements
“universals” per donar només titulacions. Això ens fa perdre la part humana com
a fet cultural. No és que no se sàpiga el que fan els de la vora en aquest món
terriblement especialitzat, és que tampoc importa.
7.- Parlem d’analfabetisme funcional, perquè
tot i que tenim molta informació i molt més accés a la mateixa, no la sabem
gestionar prou bé, ni relacionar.
8.- El que realment educa és l’exemple, qui no
viu allò que explica no ho pot comunicar bé. La cultura té un requisit que és
saber gaudir d’allò que s’està fent. Cal buscar les potencialitats de totes les
persones en totes les edats.
9.- Potser no cal donar tant protagonisme a la
persona que s’encarrega de formar a l’escola, i buscar la coresponsabilitat
dels diferents agents, família, esplais, associacions, altres grups on els
infants estan en relació.
10.- la cultura que tenim és producte de
l’educació que hem rebut, el sistema que prové de la revolució industrial i
crea força de treball.
11.- A Finlàndia abans de la selecció del
professorat pels seus coneixements, es busca també que siguin bons
comunicadors.
12.- Políticament els primers canvis que fan
els governants es canviar la lleid ‘educació, i no fem res. Tenim el que ens
mereixem ! ??
13.- No és el mateix ser artista subvencionat
que artista en crisi.
14.- Cultura significa “Tenir” cultura o “Viure”
la cultura??
15.- L’estat hauria de posar facilitats per a
que totes les persones tinguem accés a la cultura.
16.- INDEFENSIÓ APRESA: se’ns ensenya que no
podem fer, no podem dir, no podem... aquí va sorgir un paral·lelisme molt
bonic... MENGEM EL QUE ENS DONEN... I SOM EL QUE MENGEM culturalment parlant,
també !
17.- Un acte d’amor seria el compromís de
portar una persona a consumir cultura, una persona que normalment no hi aniria,
això ens suposa, triar el que podem oferir-li, o donar-li eines per a que
entengui allò que va a veure.
18.- Cal que siguem conscients del que trobem
i del que tenim, per saber trobar allò que busquem, afavorir la participació en
els actes culturals i deixar de pensar que ja no interessen.
El cercle dialectal es decantava per considerar
que l’educació és fruit d’un paradigma polític, cultural i social que hem construït
amb l’ajut de tothom, ja sigui fent o deixant fer. Cal, segons opinions expressades
ahir, deixar de cercar culpables i apostar per actuacions grans o petites que
cada persona pugui liderar com, per exemple acompanyar a d’altres persones poc
avesades en el camí del descobriment de les manifestacions artístiques i
culturals en general.
D’aquesta manera semblava aparèixer una idea
clara: possiblement no podem parlar de divorci o desencontre entre cultura i
educació sinó considerar que és un binomi inseparable que s’afecta de manera
recíproca…tenim el que ens mereixem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada